De grootste klimaatuitdaging vandaag ligt binnen de mobiliteitssector, één derde van de uitstoot in de regio komt immers van transport. De (privé)-wagen is en blijft koning en de inspanningen die geleverd worden om de wagen te laten staan, zijn niet altijd succesvol. Via een lokaal klimaatproject, gesubsidieerd door Vlaanderen, neemt intercommunale SOLVA met ondersteuning van Autodelen.net en Valckenier het initiatief om deze uitdaging aan te gaan. Ook de besturen zullen de deelwagens gebruiken voor dienstverplaatsingen.
Verruimd aanbod met tal van voordelen
“Autodelen is gebaseerd op een eenvoudig principe: de auto is enkel in gebruik wanneer dat nodig is. De manier waarop een deelauto fungeert, heeft namelijk invloed op de denkwijze en het gedrag van mensen. Autodelen kan mensen doen nadenken over de noodzaak van hun verplaatsingen en hen ertoe aanzetten om efficiënter om te gaan met die ene autorit. Nog te vaak zie je mensen voor kleine verplaatsingen de auto nemen of combineert men niet meerdere verplaatsingen in één rit. Gebruikers van deelauto’s leggen minder voertuigkilometers af en kiezen principieel voor duurzame alternatieven. Een deelwagen staat minder stil, maar vervangt tot 12 privé-wagens. Idealiter is autodelen een stimulans voor mensen om de eigen wagen achterwege te laten en misschien zelfs geen nieuwe auto meer aan te kopen”, licht Vlaamse minister van mobiliteit Lydia Peeters toe.
Autodelen is duidelijk een concept dat economische en sociale voordelen met zich meebrengt en bijdraagt aan een milieuvriendelijkere mobiliteit.
En toch bestonden tot nu toe weinig autodeelmogelijkheden in Zuid-Oost-Vlaanderen, onder andere door de landelijkere context. “Als lokale mobiliteitsaanbieder zette Valckenier vorig jaar de eerste stappen in het autodeellandschap in de Watertorenwijk in Aalst,” vertelt gedelegeerd bestuurder Guy Valckenier. “Met behulp van deelwagens van Valckenier Share kunnen de gemeenten hun bewoners nu een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden.”
Eén abonnement, toegang tot 30 deelwagens
“Alle deelnemende gemeenten (namelijk Aalst, Brakel, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Kluisbergen, Lede, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Ronse, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem) stappen in het deelsysteem via dezelfde autodeelaanbieder,” legt SOLVA-voorzitter Eddy Couckuyt uit. “Inwoners kunnen via een gratis registratie gebruik maken van alle deelwagens in alle deelnemende gemeenten.” Autodelen is immers pas interessant voor gebruikers als er ook een auto beschikbaar is wanneer de gebruiker er behoefte aan heeft.
Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers: “De lokale besturen zijn zeer ambitieus op het vlak van klimaat en dat bewijzen ze vandaag opnieuw. Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in de lokale klimaatplannen. Het zorgt voor minder auto’s, minder files, minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit. De gemeenten geven zelf ook het goede voorbeeld door elektrische deelwagens in te zetten als dienstwagens”.
Duurzamere verplaatsingen
In een eerder landelijke context als Zuid-Oost-Vlaanderen blijft een wagen zeker noodzakelijk voor bepaalde verplaatsingen. Door deze autokilometers elektrisch te rijden, is berekend dat de CO2-uitstoot zal dalen met 272 ton over de projectduur heen (bron: provinciale monitoringstool Oost-Vlaanderen).
Overtuigende communicatiecampagne
Om de inwoners van Zuid-Oost-Vlaanderen te overtuigen van de voordelen van autodelen, zetten de initiatiefnemers een creatieve communicatiecampagne op die vanaf 22 juni in het straatbeeld en in de gemeentelijke gebouwen verschijnt.
In september volgt in elke gemeente een gratis infosessie voor inwoners.